پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118874
آخرين آمار از وضعيت بازار کار کشور
تاریخ انتشار : 1393/06/23 10:49:51
نمایش : 1287
اشتغال حدود ۱۰ ميليون نفر از طريق بخش خدمات، حدود ۷ ميليون نفر در صنعت و ۴.۱ ميليون نفر نيز در کشاورزي شکل گرفته است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، تهران، البرز، قم و يزد داراي کمترين ميزان اشتغال کشاورزي تا نزديک به صفر هستند و يزد با ۴۷.۸ درصد صنعتي ترين استان کشور محسوب مي شود، با اين وجود تهران با ۶۱.۴ درصد داراي بالاترين ميزان مشاغل خدماتي کشور است.

در حال حاضر کل اشتغال زايي کشور از طريق بخش هاي کشاورزي، صنعت و خدمات صورت مي گيرد و مجموعه شاغلان کشور که ۲۱ ميليون نفر هستند به صورت مستقيم و غيرمستقيم در زيرگروه هاي بخش هاي يادشده فعاليت مي کنند.

خدمات با ۴۷.۳ درصد، بيشترين سهم را در اشتغال زايي کشور دارد و در بهار امسال ۹ ميليون و ۹۹۰ هزارنفر در اين بخش فعاليت داشتند. پس از آن، بخش صنعت داراي بيشترين تعداد نيروي کار به ميزان ۶ ميليون و ۹۷۵ هزار نفر است که ۳۳ درصد کل اشتغال کشور را تشکيل مي دهد.

با وجود ظرفيت هاي فراوان اشتغال زايي از طريق بخش کشاورزي؛ در ايران سهم اين بخش در طول دهه هاي گذشته در بازار کار کاهش يافته و در حال حاضر تنها ۴ ميليون و ۱۳۹ هزارنفر از طريق بخش کشاورزي اشتغال دارند. سهم بخش کشاورزي در حال حاضر تنها ۱۹.۶ درصد از کل بازار کار ايران است.

۱۰ ميليون شغل خدماتي

با وجود اينکه بخش خدمات داراي عملکردي به ميزان ۱۰ ميليون اشتغال زايي در کشور است، اما کارشناسان بازار کار معتقدند اشتغالي که در اين بخش شکل مي گيرد جنبه پايدار و دائمي نخواهد داشت و دولت ها بايد اشتغال زايي در بخش صنعت و کشاورزي را تقويت کنند.

کارشناسان مي گويند اشتغال زايي و توسعه بيش از اندازه بخش خدمات بيشتر به مصرف گرايي جامعه توجه دارد، اما اشتغال در بخش هاي کشاورزي و صنعت داراي ظرفيت هاي پنهان تقويت توليد ناخالص داخلي کشور و در نتيجه رونق واقعي اقتصاد است.

شرايط برخي استان ها، گرايش روزافزون به مصرف گرايي و توسعه مشاغل خدماتي باعث شده تا کشاورزي به صورت کلي در اشتغال زايي تهران و البرز، قم و يزد نقش چنداني نداشته باشد. سهم اشتغال زايي بخش کشاورزي در حال حاضر در استان تهران تنها ۱.۴ درصد، در البرز ۳.۲ درصد، در قم ۴.۱ درصد و در يزد نيز ۹.۱ درصد است.

بهترين وضعيت اشتغال زايي بخش کشاورزي در حال حاضر مربوط به استان هاي آذربايجان غربي با ۳۶.۲ درصد، اردبيل ۳۵.۹ درصد، خراسان جنوبي ۳۴.۴ درصد، خراسان شمالي با ۳۸.۲ درصد، زنجان با ۳۳.۱ درصد، کرمان با ۳۳.۶ درصد و گيلان با ۳۶.۱ درصد است.

افت شديد اشتغال زايي در کشاورزي

به صورت کلي در بهترين شرايط؛ امروز نقش بخش کشاورزي در جريان اشتغال زايي کشور در استان ها به ۴۰ درصد نمي رسد و در ميانگين آن ۱۹.۶ درصد است. در عين حال، مقامات دولتي اخيرا عنوان کرده اند صدها هزار شغل در بخش کشاورزي طي سال هاي اخير نابود شده است.

تغيير بافت فرهنگي ايران در يکي دو دهه گذشته، مصرف گرايي جامعه، تبديل بسياري از زمين هاي کشاورزي استان ها به غيرکشاورزي، واردات بي رويه، عدم حمايت مناسب دولت ها از کشاورزان و مسائلي از اين دست باعث شده تا با کاهش فعاليت هاي کشاورزي کشور؛ ميزان اشتغال زايي در اين بخش نيز افت قابل ملاحظه اي داشته باشد؛ در حالي که ظرفيت هاي کشاورزي در برخي کشورها به عنوان يک فرصت بزرگ و غيرقابل چشم پوشي در اشتغال زايي و تامين نيازهاي غذايي محسوب مي شود.

علاوه بر اين، با وجود تمايل کشور به حرکت در مسير توسعه و صنعتي شدن؛ اما آنچه که از آمارها قابل برداشت است هنوز تا رسيدن به نقطه مطلوب در اين بخش فاصله است. در حال حاضر از کل اشتغال زايي کشور تنها ۳۳ درصد آن مربوط به بخش صنعت است؛ در صورتي که اين سهم در کشورهاي توسعه يافته و صنعتي تا ۲ برابر و بيشتر از آن نيز است.

آذربايجان غربي با ۲۴.۶ درصد، اردبيل با ۲۴.۵ درصد، ايلام ۲۶.۲ درصد، بوشهر ۲۵.۸ درصد، خراسان شمالي ۲۶ درصد، کردستان با ۲۶.۵ درصد، کرمانشاه با ۲۴.۸ درصد و گيلان ۲۱.۴ درصد؛ داراي کمترين اشتغال صنعتي کشور هستند که به معناي عدم توسعه مناسب صنعت در اين مناطق و نبود کارخانجات صنعتي و يا کمبود آن است.

صنعتي ترين استان هاي کشور

اين مسئله به مهاجرت کارجويان جوان اين استان ها به ويژه فارغ التحصيل دانشگاهي به استان هاي توسعه يافته و صنعتي نيز منجر مي شود. عدم تناسب تحصيلات دانشگاهي کارجويان ساکن در اين استان ها و ناتواني در جستجوي شغلي متناسب با مهارت و تخصص خود؛ دليلي بر مهاجرت اجباري به استان هاي برخوردار از صنعت است.

با اين وجود، صنعت در برخي استان ها مانند آذربايجان شرقي داراي ۳۷.۷ درصد از کل اشتغال زايي منطقه است. اين سهم در استان اصفهان ۴۱.۴ درصد، البرز ۴۴ درصد، تهران ۳۷.۳ درصد، چهارمحال و بختياري ۳۹.۶ درصد، قم ۴۳.۴ درصد، مرکزي ۴۰.۳ درصد و يزد ۴۷.۸ درصد است.

در بخش خدمات نيز بيشترين مشاغل خدماتي کشور در استان هاي البرز با ۵۲.۸ درصد، بوشهر ۵۹ درصد، تهران ۶۱.۴ درصد، خوزستان ۵۱ درصد، قم ۵۲.۵ درصد و هرمزگان با ۵۶.۷ درصد است. در عين حال، استان آذربايجان شرقي با ۳۷.۷ درصد، آذربايجان غربي ۳۹.۲ درصد، اردبيل ۳۹.۶ درصد، خراسان جنوبي با ۳۷.۸ درصد، زنجان ۳۹.۲ درصد، کرمان با ۳۷.۱ درصد و همدان با ۳۷.۴ درصد؛ ۷ استاني هستند که داراي کمترين اشتغال خدماتي کشور هستند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html